Meestgestelde vragen
-
Probleem met inloggen op de site van de ABN-AMRO via de interne Cashflow browser
Door een wijziging op de site van de ABN-AMRO is het niet meer mogelijk om via de interne Cashflow browser in te loggen op hun site. Wij zullen hiervoor de interne browser moeten aanpassen en dit zal worden meegenomen in de volgende update. Tot die tijd kunt u gebruik maken van de volgende oplossing.
Schakel het gebruik van de interne Cashflow browser uit door via de keuze [BESTAND] > [Instellingen en opties] het vinkje te verwijderen bij:
[ ]Transacties bij bank downloaden via interne Cashflow browser
Klik onderin op [Toepassen]
Als u nu binnen het programma kiest voor [Importeer via internetbankieren/Importeer via uw bank] - ABN-AMRO Bank dan logt u in via uw eigen browser en kunt u wel inloggen
Klik op [Zelf regelen] - [Overzichten en afschriften] - [Bij- en afschrijvingen downloaden]
Kies de rekeningen en selecteer de download periode
Selecteer bij Formaat: MT940 en klik op [download]
NB Sla het bestand op in de standaardmap Downloads
Als het bestand is opgeslagen zal dit worden gedetecteerd door Cashlow en het icoon in de taakbalk zal oplichten. Klik er op om het bestand in te lezen.
-
Probleem met downloaden van transacties op de site van de ING Bank
Door een wijziging op de site van de ING Bank is het niet meer mogelijk om via de interne Cashflow browser transacties te downloaden op hun site. Wij zullen hiervoor de interne browser moeten aanpassen en dit zal worden meegenomen in de volgende update. Tot die tijd kunt u gebruik maken van de volgende oplossing.
Schakel het gebruik van de interne Cashflow browser uit door via de keuze [BESTAND] > [Instellingen en opties] het vinkje te verwijderen bij:
[ ]Transacties bij bank downloaden via interne Cashflow browser
Klik onderin op [Toepassen]
Als u nu binnen het programma kiest voor [Importeer via internetbankieren/Importeer via uw bank] - ING Bank dan logt u in via uw eigen browser en kunt u wel transacties downloaden
Klik op [Service]
Klik op [Af- en bijschrijvingen downloaden]
Selecteer de rekeningen
Kies het tijdsbestek
Selecteer type: Kommagescheiden CSV
Selecteer Taal: Nederlands
Klik op [Downloaden]
NB Sla het bestand op in de standaardmap Downloads
Als het bestand is opgeslagen zal dit worden gedetecteerd door Cashlow en het icoon in de taakbalk zal oplichten. Klik er op om het bestand in te lezen.
-
Probleem met downloaden van transacties op de site van de Knab
Door een wijziging op de site van de Knab is het niet meer mogelijk om via de interne Cashflow browser transacties te downloaden op hun site. U krijgt de volgende melding:
NB Omdat het onze interne browser betreft heeft het geen zin om uw browser te updaten!!
Wij zullen hiervoor de interne browser moeten aanpassen en dit zal worden meegenomen in de volgende update. Tot die tijd kunt u gebruik maken van de volgende oplossing.
Schakel het gebruik van de interne Cashflow browser uit door via de keuze [BESTAND] > [Instellingen en opties] het vinkje te verwijderen bij:
[ ]Transacties bij bank downloaden via interne Cashflow browser
Klik onderin op [Toepassen]
Als u nu binnen het programma kiest voor [Importeer via internetbankieren/Importeer via uw bank] - Knab dan logt u in via uw eigen browser en kunt u wel transacties downloaden
Klik op de rekening die u wilt importeren
Kies het tabblad [Zoeken en downloaden]
Kies het tijdsbestek
Klik op [ZOEKEN]
Klik op [Downloaden]
Kies CSV (komma-gescheiden, max 2000 transacties) als het gewenste betandsformaat
Klik op [Selectie downloaden]
NB Sla het bestand op in de standaardmap Downloads
Als het bestand is opgeslagen zal dit worden gedetecteerd door Cashlow en het icoon in de taakbalk zal oplichten. Klik er op om het bestand in te lezen.
-
Probleem met downloaden van transacties op de sites van de Volksbank - ASN, SNS en Regiobank
Door een wijziging op de sites van de banken van de Volksbank - ASN, SNS en Regio Bank - is het niet meer mogelijk om via de interne Cashflow browser transacties te downloaden op deze sites. Wij zullen hiervoor de interne browser moeten aanpassen en dit zal worden meegenomen in de volgende update. Tot die tijd kunt u gebruik maken van de volgende oplossing.
Schakel het gebruik van de interne Cashflow browser uit door via de keuze [BESTAND] > [Instellingen en opties] het vinkje te verwijderen bij:
[ ]Transacties bij bank downloaden via interne Cashflow browser
Klik onderin op [Toepassen]
Als u nu binnen het programma kiest voor [Importeer via internetbankieren/Importeer via uw bank] - ASN, SNS of Regio Bank dan logt u in via uw eigen browser en kunt u wel transacties downloaden:
Kies de rekening(en)
Selecteer de periode
Selecteer [Bij- en afschrijvingen]
Kies bij Bestandsformaat
CSV
Kommagescheiden data
Klik op [Downloaden]
Klik op [Opslaan]
NB Sla het bestand op in de standaardmap Downloads
Als het bestand is opgeslagen zal dit worden gedetecteerd door Cashlow en het icoon in de taakbalk zal oplichten. Klik er op om het bestand in te lezen.
-
Probleem met downloaden van transacties op de site van de Rabobank
Door een wijziging op de site van de Rabobank is het niet meer mogelijk om via de interne Cashflow browser transacties te downloaden op deze site. Wij zullen hiervoor de interne browser moeten aanpassen en dit zal worden meegenomen in de volgende update. Tot die tijd kunt u gebruik maken van de volgende oplossing.
Schakel het gebruik van de interne Cashflow browser uit door via de keuze [BESTAND] > [Instellingen en opties] het vinkje te verwijderen bij:
[ ]Transacties bij bank downloaden via interne Cashflow browser
Klik onderin op [Toepassen]
Als u nu binnen het programma kiest voor [Importeer via internetbankieren/Importeer via uw bank] - Rabobank, dan logt u in via uw eigen browser en kunt u wel transacties downloaden:
Kies de rekening(en)
Kies bij Downloadformaat CSV (.csv)
Selecteer de Periode
Klik op [Downloaden]
Klik op [Opslaan]
NB Sla het bestand op in de standaardmap Downloads
Als het bestand is opgeslagen zal dit worden gedetecteerd door Cashlow en het icoon in de taakbalk zal oplichten. Klik er op om het bestand in te lezen.
-
Foutmelding tijdens het direct importeren na het downloaden van een CSV bestand
U heeft een CSV bestand gedownload van uw bank en tijdens het automatisch importeren van dit bestand krijgt u onderstaande foutmelding
Dit probleem treedt op als het bestand al geopend is in Excel. In uw browser kan worden ingesteld wat er moet gebeuren met een opgeslagen bestand en eerder heeft u gekozen voor het altijd openen van een CSV bestand in Excel.
De oplossing is dat u Excel eerst afsluit en daarna pas verder gaat met het inlezen in Cashflow 5.Een structurele oplossing is dat u het altijd openen van een opgeslagen CSV bestand met Excel binnen uw browser weer uitschakelt. Dit kan in Chrome via [Instellingen - Downloads]
-
Problemen met het werken op een Windows 7 of Windows 8.1 computer
Begin 2020 heeft Microsoft de ondersteuning op Windows 7 beëindigd en begin 2023 is de ondersteuning op Windows 8.1 beëindigd. Daarop hebben wij besloten ook geen ondersteuning meer te geven op het gebruik van ons programma op Windows 7 en 8.1
Klik HIER voor meer informatie
Lange tijd heeft het gebruik van ons programma geen problemen gegeven op deze besturingssystemen. Maar nu treden er door aangescherpte beveiligingsmaatregelen op onze servers toch problemen op. Deze worden veroorzaakt door communicatiefouten in het protocol (SSL/TLS) waarmee uw gegevens op internet kunnen worden geverifiëerd en veilig kunnen worden overgedragen tussen uw computer en onze servers. Omdat u werkt met een verouderd, niet meer ondersteund besturingssysteem, kan dit probleem helaas niet worden opgelost. U moet upgraden naar een nieuwere versie van Windows.
Bekende problemen in Cashflow 5:
1. Foutmelding tijdens het importeren van een bankbestand: De aanvraag is afgebroken: Kan geen beveiligd SSL/TLS-kanaal maken.
Workaround:
Ga naar BESTAND - Instellingen en opties en verwijder het vinkje bij:
[ ] Transacties extern laten verrijken
en klik onderin op [Toepassen]
U kunt nu wel bankbestanden importeren, maar de transacties worden niet meer verrijkt, waardoor minder transacties automatisch zullen worden gerubriceerd.
2. Foutmelding bij het gebruik van de Online Backup functie
Hiervoor is geen workaround; maak gebruik van de lokale backup.
3. Foutmelding bij het activeren van het programma:
Hiervoor is geen workaround.
4. Geen automatische detectie van een gedownload bestand na het opslaan in de Downloads map. U moet na het downloaden en opslaan het bestand handmatig inlezen in het programma.
-
Geen relatienamen na inlezen ABNAMRO bestand
De ABN AMRO Bank heeft de inhoud van hun bestand gewijzigd. Hierdoor worden namen van bedrijven waar u PIN / Google Pay betalingen heeft gedaan en van locaties waar u geld heeft opgenomen, niet getoond in de transactielijst
Het probleem hebben we opgelost in de online importservice. Dit is een online systeem dat extra informatie toevoegt aan transacties zoals rubrieken en uitgebreidere relatiegegevens. U kunt van deze optie gebruik maken door in de Instellingen en opties een vinkje te plaatsen bij:
[] Transacties extern laten verrijken
De tegenhanger van het extern verrijken is de zogeheten "Lokale import". Deze is geïnstalleerd op uw PC en deze moet ook worden geupdated na een aanpassing zoals wij wel hebben gedaan voor de online import. Helaas hebben wij technische problemen met deze update en zal deze op korte termijn niet beschikbaar zijn.
Als u besluit over te stappen van de lokale naar de externe import, is het belangrijk om te weten dat er door het verrijken automatisch nieuwe rubrieken kunnen worden toegevoegd aan het door u gebruikte rubriekenschema.
-
Geen relatienamen na inlezen Rabo bestand
De Rabobank heeft de inhoud van hun bestand gewijzigd. Hierdoor worden namen van bedrijven waar u PIN / Google Pay betalingen heeft gedaan en van locaties waar u geld heeft opgenomen, niet getoond in de transactielijst
Het probleem hebben we opgelost in de online importservice. Dit is een online systeem dat extra informatie toevoegt aan transacties zoals rubrieken en uitgebreidere relatiegegevens. U kunt van deze optie gebruik maken door in de Instellingen en opties een vinkje te plaatsen bij:
[] Transacties extern laten verrijken
De tegenhanger van het extern verrijken is de zogeheten "Lokale import". Deze is geïnstalleerd op uw PC en deze moet ook worden geupdated na een aanpassing zoals wij wel hebben gedaan voor de online import. Helaas hebben wij technische problemen met deze update en zal deze op korte termijn niet beschikbaar zijn.
Als u besluit over te stappen van de lokale naar de externe import, is het belangrijk om te weten dat er door het verrijken automatisch nieuwe rubrieken kunnen worden toegevoegd aan het door u gebruikte rubriekenschema.
-
Wat doet de keuze Jaarafsluiten?
Met de keuze Jaarafsluiten (alleen beschikbaar in Manager) kunt u alle transacties van een oudere jaargang uit de lopende administratie verwijderen. Er wordt een nieuwe administratie aangemaakt met als voorgestelde naam de naam van de administratie gevolgd door - Afsl. jjjj (jjjj is het verwijderde jaartal). U kunt de administratie ook zelf een naam geven. Deze administratie bevat alle boekingen van het verwijderde jaar, zodat u deze altijd nog kunt bekijken.
Opmerkingen:
- Jaarafsluiten is het archiveren van oude jaargangen die u soms nog wilt raadplegen, maar die u niet permanent in uw lopende administratie wilt terugzien. Deze laatste bevat daardoor minder boekingen en is daardoor sneller in het gebruik en bij het maken van backups
- Jaarafsluiten is geen administratieve functie en is niet verplicht.
- Als er maar 1 jaargang in de administratie aanwezig is, is Jaarafsluiten niet mogelijk. Eerst moet er een nieuwer jaar in de administratie aanwezig zijn. Zie 4
- U hoeft geen Jaarafsluiten uit te voeren om een nieuw jaar te kunnen gebruiken. Een nieuwe jaargang wordt automatisch aangemaakt als er transacties voor dat nieuwe jaar zijn ingevoerd (geïmporteerd of handmatig)
- Omdat er een saldoberekening plaatsvindt voor de verschillende aanwezige rekeningen moeten de jaren worden afgesloten in volgorde van ouderdom
- De keuze Jaarafsluiten kan niet worden teruggedraaid. Maak daarom eerst een backup van uw lopende administratie, zodat u daarop terug kunt vallen als u spijt krijgt van het verwijderen van jaargangen
- De keuze is te vinden onder BESTAND - Administratie
-
Geen gegevens in RELATIE EN RUBRIEKEN in de Transactiedetails
Als u de Transactielijst opent ziet u geen gegevens in de kaart Transactiedetails bij RELATIE EN RUBRIEKEN.
Het probleem kan worden opgelost door dit kaartonderdeel uit te klappen door op het pijltje omlaag te klikken
Als deze oplossing niet werkt kan het probleem worden verholpen door de standaard instellingen van het programma terug te zetten.
Ga naar BESTAND en klik op [Instellingen en opties]
Maak een schermafdruk of noteer de instellingen, zodat u na het terugzetten van de standaard instellingen uw instellingen kunt terugzetten. In dit voorbeeld zijn dit de instellingen op ons systeem
Klik op de knop [Herstel programma instellingen]
Ga nogmaals naar de [Instellingen en opties]
In dit voorbeeld moeten de volgende instellingen weer worden aangepast. Klik na het wijzigen op [Toepassen]
-
Hoe voeg ik een nieuwe jaargang toe?
Een nieuwe jaargang wordt automatisch aangemaakt als er transacties uit het nieuwe boekjaar worden ingevoerd (geïmporteerd of handmatig).U hoeft hiervoor geen extra handelingen uit te voeren.
-
Hoe maak ik een backup van mijn administratie(s) en hoe kan ik deze terugzetten?
Wij raden u aan regelmatig een backup van uw aministratie(s) te maken. U kunt een backup maken en deze opslaan op uw PC (lokale backup) of u kunt een backup opslaan in onze digitale kluis in de cloud (online backup).
Om een lokale backup van uw administratie(s) te maken doorloopt u de volgende stappen:
- Kies BESTAND
- Kies Backup - Backup maken klik op [Ja] in het bevestigingsscherm
- Selecteer de administraties die u in de backup wilt meenemen. TIP door het eerste checkboxje aan of uit te vinken kunt u alle administraties selecteren/deselecteren
- Kies voor het maken van een lokale backup
- Klik op [Volgende] en selecteer de opslagmap en een bestandsnaam. Deze worden door het programma vooringevuld. U kunt deze wijzigen door op de [...] te klikken
- Klik op [Volgende] en [Voltooien] om de backup te voltooiende
Om een lokale backup terug te lezen doorloopt u de volgende stappen:- Kies BESTAND - Backup - Backup teruglezen klik op [Ja] in het bevestigingsscherm
- Kies voor het terugzetten van een lokale backup
- Klik op [Kies een bestand...] om de map met de backup bestanden te openen
- Selecteer de backup die u terug wilt zetten
- Klik op [Volgende]
- Selecteer de administratie(s) die u terug wilt zetten en klik op [Volgende]
- Klik op [Ja] om het overschrijven van de bestaande administratie te bevestigen
U kunt een backup online verzenden naar de digitale kluis van Cashflow en hiervandaan ook weer teruglezen.LET OP!
Er kan maar één backup worden opgeslagen. Als u een online backup maakt wordt een reeds bestaande backup overschreven. Als u backups van verschillende tijdstippen of van verschillende administraties wilt bewaren moet u gebruik maken van de lokale backup.Voordat een back-up verzonden wordt, wordt het backup bestand encrypted met uw wachtwoord als sleutel. Hierdoor is de backup alleen door u te openen.
De eerste stappen zijn hetzelfde als die voor het maken van een lokale backup.
Kies bij stap 4 voor het maken van een Online backup.
Bij het terugzetten van de online backup wordt het online bestand opgehaald en gedecrypt en kunt u kiezen welke administratie(s) u wilt terugzetten. Zie verder de stappen voor het terugzetten van een lokale backup vanaf stap 6.
-
Hoe zet ik Cashflow over naar een nieuwe PC?
Om Cashflow over te zetten naar een nieuwe PC doorloopt u de volgende stappen:
- Maak op uw oude PC een backup van uw administratie(s) en zet het backup bestand op een draagbaar medium, bijv. een USB stick.
- Download Cashflow van de downloadpagina en installeer het op uw nieuwe PC
- Start het programma Cashflow op
- Het programma moet op de nieuwe PC eerst worden geactiveerd. Kies voor [Ja, ik heb al een Cashflow account]
- Vul uw Gebruikersnaam en Wachtwoord in
- Het programma zal van onze server uw abonnementen ophalen en tonen
- Zet de onder stap 1 gemaakte backup terug
NB
U kunt het programma op maximaal 3 verschillende PC's activeren. -
Opgeven IJksaldo en IJkdatum
Omdat in de meeste importbestanden geen saldoinformatie wordt meegegeven moet Cashflow het saldo van een rekening berekenen op basis van de aanwezige transacties en de zogenaamde ijkgegevens. Het programma neemt als uitgangspunt het ijksaldo op een bepaalde ijkdatum. U kunt de ijkgegevens wijzigen in de details van een rekening via de keuze Onderhoud rekeningen.
Opmerkingen:
De ijkdatum begint op 00:00:00 uur. Als u een ijksaldo heeft ingevuld met een ijkdatum waarop er ook transacties aanwezig zijn, dan is het ijksaldo dus het saldo voor deze transacties.
Swift MT-940 bestanden bevatten het actuele saldo. Dit saldo plus datum worden automatisch overgenomen in Cashflow. U hoeft het ijksaldo van ABN AMRO, Fortis en Van Lanschot rekeningen daarom niet aan te passen als u het MT-940 bestand van deze banken gebruikt.
-
Hoe kan ik gegevens exporteren vanuit Casflow?
Er zijn in Cashflow 5 twee mogelijkheden om gegevens te exporteren.
Methode 1: Exporteren van transacties
U kunt uw transacties exporteren naar een kommagescheiden tekstbestand (.CSV) door te klikken op de knop [Exporteren] in het lint.
U kunt de gegevens hierdoor in allerlei andere programma's inlezen. In Excel gebruikt u hiervoor de menu-optie "Data - Externe gegevens importeren - Gegevens importeren ".
U kunt dan eenmalig het bestand inlezen en in het vervolg - na een nieuwe export - de gegevens verversen via de menu-optie "Data - Gegevens vernieuwen".
U kunt zelf niet instellen welke gegevens worden geëxporteerd. Dit gebeurt in een door ons bepaald formaat. De volgende gegevens worden geëxporteerd:
Boekdatum
Boekdatum Maand
Rentedatum
Rekening
Rekening (IBAN)
Rekeningnaam
Rubriek
Bedrag bij
Bedrag af
Eindsaldo
Omschrijving
Tegenrekening
Tegenrekening (IBAN)
Relatienaam
Belastingpost
Betaalcode
Interne boeking
Opmerking
NB
Met methode 2 kunt u wel zelf de output instellen.Als u een transactie splitst (optie in Manager) in meerdere detailboekingen, wordt de rubriek in de hoofdboeking Gesplitst en kunt u elke detailboeking een eigen rubriek toekennen. De exportfunctie exporteert de hoofdboekingen zodat in het CSV bestand de hoofdboeking met de rubriek Gesplitst wordt weggeschreven
Er wordt gebruik gemaakt van het ingestelde filter; u kunt dus bijvoorbeeld alle transacties van 2016 met de rubriek [Brandstof] exporteren.
Methode 2: U kunt via de keuze BESTAND - Afdrukken - Afdrukvoorbeeld gegevens exporteren naar diverse formaten waaronder XLS, XLSX en CSV.
U kunt dit gebruiken voor het exporteren van transacties, maar bijvoorbeeld ook voor het exporteren van de cijfers in het overzicht Per rubriek.
Transacties:
- Open de Transactielijst
- Selecteer via de knop [Actieve kolommen] welke gegevens u wilt zien. Dit zijn dan ook de gegevens die zullen worden geëxporteerd
- Kies BESTAND - Afdrukken - Afdrukvoorbeeld
- Klik op [Exporteren naar] en kies het gewenste formaat
NB Om de detailboekingen van gesplitste transacties te exporteren moet u het overzicht [Groeperen] gebruiken !
-
Hoe kan ik kasboekingen bijhouden?
Als u binnen Cashflow Manager ook uw portemonnee/kasgeld wilt beheren gaat u hiervoor als volgt te werk:
- Kies ONDERHOUD - Rekeningen en klik op Nieuw
Selecteer als Rekeningsoort: Contante betalingen
Geef de rekening een Naam, bijvoorbeeld KAS
Stel u heeft nu 100 euro in uw portemonnee: vul dit in in het veld IJksaldo met als IJkdatum vandaag of eerder - Stel dat u nu 100 euro opneemt via de Pinautomaat. U krijgt dan deze afschrijving binnen via de import van uw bank. U boekt de geldopname op de rekening KAS als een inkomsten
- Als u nu een deel van dit bedrag uitgeeft, bijv. 30 euro aan boodschappen, boekt u dit op rekening KAS als een uitgave
In de Transactielijst zien we nu de volgende transacties
In het overzicht Per Rekening ziet u wat er na deze boekingen in de portemonnee zit
OpmerkingenEr wordt geen automatische tegenboeking gegenereerd bij het inlezen van de transactie van de geldopname. Daarom moet u handmatig de inkomsten op de rekening KAS invoeren.
De werkelijke Inkomsten en Uitgaven in april zijn Bij 1900 en Af 30 en niet Bij 2000 en Af 130 zoals de totalen laten zien in de Transactielijst. Door gebruik te maken van Interne boekingen zorgen we ervoor dat we de juiste totalen zien in bijv. Per rubriek en Per maand.
- Kies ONDERHOUD - Rekeningen en klik op Nieuw
-
Wat zijn Interne boekingen?
Interne boekingen zijn boekingen tussen uw eigen rekeningen, zoals een overboeking van uw rekening courant naar uw spaarrekening. Door gebruik te maken van interne boekingen voorkomt u dat bedragen dubbel worden geteld (uitgaven bij de ene rekening en inkomsten bij de andere.)
In het scherm Invoerlijst kunt u filteren op de kolom [Interne boeking] om deze wel of niet in dit overzicht te tonen.
In de OVERZICHTEN kunt u er voor kiezen of de interne boekingen wel of niet getoond moeten worden.
De waarde van het veld [Interne boeking] in de Transactielijst wordt bepaald door de rubriek die aan de transactie is gekoppeld. In ONDERHOUD - Rubrieken kunt u een rubriek typeren als Interne boeking.
NB
Er wordt op basis van een boeking van rekening A naar rekening B niet automatisch een tegenboeking aangemaakt voor rekening B. U moet zelf beide boekingen invoeren. -
Hoe kan ik een buitenlandse bankrekening toevoegen?
Stel u wilt een rekening toevoegen voor uw Franse bank Credit Agricole
Om deze bankrekening toe te voegen moet u deze stappen volgen:
- Kies ONDERHOUD - Banken en klik op Nieuw
Vul in de Bankdetails de gegevens in
Vul in [Land] de beginletters fr in (van France/Frankrijk en selecteer het Land France
Vul de BIC (verplicht) en eventueel de overige gegevens in en klik op [Opslaan] - Kies ONDERHOUD - Rekeningen en klik op Nieuw
Open in Rekeningdetails de lijst met landen en selecteer Frankrijk
Selecteer in de lijst met Banken: Credit Agricole
Vul in het veld IBAN het IBAN rekeningnummer in.
Als het hele IBAN nummer is ingevuld zal het rekeningnummer hieruit worden herleid
Vul de overige gegevens in en klik op [Opslaan]
- Kies ONDERHOUD - Banken en klik op Nieuw
-
Hoe kan ik een transactie splitsen in meerdere deeltransacties?
In Cashflow Manager is het mogelijk een transactie te splitsen in meerdere detail-regels. Stel er is een uitgave transactie van € 125 met de rubriek Brandstof, maar u wilt dat splitsen in twee bedragen:
- € 75 voor Brandstof
- € 50 voor Onderhoud Auto
Selecteer de transactie en klik in de knoppenbalk op [Splitsen].De transactie wordt uitgeklapt met als eerste boeking de originele boeking en rubriek.
Wijzig het bedrag in 75 en druk daarna op de TAB toets.
Er wordt een tweede regel gemaakt met het restantbedrag van 50. Selecteer de rubriek Auto onderhoud.
De rubriek in de hoofdboeking is automatisch gewijzigd in Gesplitst.
Omdat een aantal overzichten in het programma is gebaseerd op de hoofdboekingen, zal in die overzichten de rubriek Gesplitst worden getoond. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Transactielijst.
In het overzicht Groeperen worden de gesplitste rubrieken gebruikt.
Om een splitsing ongedaan te maken klikt u in de knoppenbalk op [Splitsen - Verwijderen].
-
Hoe kan ik alle transacties van een rubriek afdrukken?
U wilt alle transacties die zijn gekoppeld aan een bepaalde rubriek afdrukken.
- Open het tabblad TRANSACTIES om de Transactielijst weer te geven
- Klik in de kolomkop Rubriek op het Filtersymbool
- Selecteer in de getoonde lijst de rubriek waarvan u de transacties wilt zien, bijv. [Uitgaan,hobby's en vakantie]
- Klik op [OK]
- Alleen de transacties met deze rubriek worden getoond
- Als u nu kiest voor Afdrukken worden alleen deze transacties afgedrukt
-
Soms wordt er geen totaal getoond van een kolom in een lijst
Het kan voorkomen dat u geen totaal ziet onderin een lijst voor 1 of meerdere kolommen, zoals in onderstaand voorbeeld. Hierin lijkt het totaal van de kolom [Bedrag bij] te ontbreken.
De oorzaak is dat de kolom niet breed genoeg is om het totaal weer te geven. Plaats de cursor op de scheidingslijn tussen [Bedrag bij] en [Bedrag af] en maak de kolom breder tot u het bedrag ziet in de totalen.
-
Hoe maak ik een schermafbeelding?
Het kan voorkomen dat u wordt gevraagd een schermafbeelding te maken en op te sturen naar de helpdesk. U kunt op de volgende wijze een schermafbeelding maken:
- Ga naar het scherm waar u problemen ondervindt. Zorg ervoor dat eventuele ingevulde codes en/of foutmeldingen duidelijk zichtbaar zijn.
- Klik op de knop "PrintScreen / PrtScrn" (rechts bovenaan op uw toetsenbord)
- Open een tekstprogramma, bijvoorbeeld MS Word of open MS Paint.
- Klik met de rechtermuisknop op de getoonde lege pagina en kies uit het menu voor "plakken" of houd de control (Ctrl) toets ingedrukt en druk eenmaal op de "V" toets.
- De schermafbeelding wordt nu in het bestand getoond.
- Sla het bestand op en stuur het als bijlage naar ons op via de keuze "Uw vragen" in MijnBankingTools
Wij verzoeken u meerdere schermafbeeldingen in één document te plakken.
-
Hoe voeg ik een bijlage toe aan mijn bericht op de Helpdesk?
Om een bestand als bijlage mee te sturen naar de Helpdesk volgt u onderstaande stappen:
Beantwoord in uw vragen de vraag van de Helpdesk door te klikken op [Tekst toevoegen aan deze vraag] en type een bericht.
Klik vervolgens op [+Bestanden toevoegen (optioneel)...] Er wordt een venster geopend waarin u naar het bestand kunt gaan dat u op wilt sturen. In dit voorbeeld het bestand afbeelding.jpg. Selecteer het bestand en klik op [Openen]
U ziet dat het bestand is toegevoegd. Indien nodig kunt u meer bestanden toevoegen. Om het bestand te kunnen versturen moet u eerst toestemming geven aan onze medewerkers om uw bestand(en) te mogen verwerken. Zet daartoe een vinkje in [ ] Ik geef toestemming aan Invers BV om U kunt via MijnBankingTools.nl - [Uw gegevens] deze toestemming weer intrekken. Daarmee wordt de bijlage uit de support ticket historie verwijderd.
Klik op [Opslaan] om uw antwoord plus bijlage(n) naar de Helpdesk te versturen.U kunt aan het paperclipje zien dat de bijlage is verstuurd.
-
Ik kan een gevraagde map niet vinden
Probleem
Mij is gevraagd iets te bekijken in de datamap van het programma of om deze map in te pakken en op te sturen. Ik kan echter deze map niet vinden!
Oorzaak
Windows laat standaard niet alle mappen en bestanden zien, meerder mappen en bestanden zijn verborgen. Als u bijvoorbeeld wordt gevraagd de datamap van Cashflow op te sturen, is het nodig dat u deze map wel kunt benaderen.
Oplossing
Windows 8 en 10
Open de Verkenner via de taakbalk of met de toetscombinatie {Windows-toets} + E
Ga naar het tabblad Beeld en zet een vinkje in het checkboxje [Verborgen items]Windows 11
Open de Verkenner via de taakbalk of met de toetscombinatie {Windows-toets} + E
Klik bovenin in het menu op de drie horizontale puntjes [...] en klik op [Opties]
Scrol in de Geavanceerde instellingen naar [Verborgen bestanden en mappen]
Klik op de optie [Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven]
Klik op [OK] -
Kan ik mijn administraties gebruiken vanaf verschillende computers?
U heeft het programma op meerdere computers geïnstalleerd en u wilt via een netwerk de administraties op elk van die computers kunnen gebruiken.
Wij raden ten zeerste af de data op een netwerkschijf te plaatsen!
Dit heeft te maken met conflicten die kunnen optreden als er via een netwerkverbinding contact wordt gemaakt met de database. In het uiterste geval kan uw database hierdoor onherstelbaar beschadigd raken is en is uw administratie niet meer te openen.
Ook het gebruik van een opslagdienst in de cloud zoals Dropbox, OneDrive en Google Drive raden wij ten zeerste af!
U moet op elke computer de data lokaal gebruiken, bij voorkeur in de standaardmap:
C:\ProgramData\BankingTools\Cashflow5
Om gegevens uit te wisselen tussen de verschillende computers moet u gebruik maken van de Backup/restore functie.
Het gebruik van uw data via een netwerkverbinding of via een opslagdienst in de cloud is geheel voor eigen risico.
-
Wat zijn de gevolgen van de AVG voor het gebruik van Cashflow?
Sinds 25 mei 2018 is de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Een van de doelen van de verordening is de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van hun gegevens. We vragen u eenmalig toestemming om uw gegevens te mogen verwerken.
We vragen dit alleen als u uw transacties via onze BankingTools server laat verrijken. Dit is een instelling die u kunt wijzigen in de Instellingen en opties van het programma:
Als u gebruik maakt van de optie om transacties extern te laten verrijken moet u, als u kiest voor het importeren van een bankbestand, eenmalig toestemming geven om de banktransacties door ons programma extern te laten verwerken:
NB Als u geen toestemming wilt geven zult u de optie om transacties extern te laten verrijken eerst uit moeten zetten.
U kunt de gegeven toestemming altijd weer intrekken via MijnBankingTools. Log in met uw Cashflow 5 gebruikersnaam en wachtwoord en open het onderdeel [Uw gegevens] Onder het kopje Toestemmingen kunt u de BankingTools Import toestemming intrekken door op het prullenbakje te klikken:
-
Ik ben mijn gebruikersnaam vergeten
Om toegang te krijgen tot de verschillende mogelijkheden van MijnBankingTools moet u inloggen met uw Cashflow 5 gebruikersnaam en wachtwoord. Als u deze wel heeft aangemaakt maar niet meer weet, kunt u links in het scherm kiezen voor [Gebruikersnaam vergeten] en/of [Wachtwoord vergeten]. U heeft daarvoor dan uw e-mailadres resp. uw gebruikersnaam nodig.
Als u de Gebruikersnaam kwijt bent, kunt u links in het scherm kiezen voor [Gebruikersnaam vergeten]
In het volgende scherm moet u dan uw Emailadres waarmee u bij ons bekend bent invullen
Zet een vinkje in [ ] Ik ben geen robot. Soms moet u als extra beveiligingsmaatregel een aantal foto’s aanklikken. Klik op [Gebruikersnaam opvragen] Als alles goed is verlopen krijgt u de volgende melding:
-
Ik ben mijn wachtwoord vergeten
Om toegang te krijgen tot de verschillende mogelijkheden van MijnBankingTools moet u inloggen met uw Cashflow 5 gebruikersnaam en wachtwoord. Als u deze wel heeft aangemaakt maar niet meer weet, kunt u links in het scherm kiezen voor [Gebruikersnaam vergeten] en/of [Wachtwoord vergeten]. U heeft daarvoor dan uw e-mailadres resp. uw gebruikersnaam nodig.
Als u uw Wachtwoord kwijt bent, kunt u links in het scherm kiezen voor [Wachtwoord vergeten]
In het volgende scherm moet u dan uw Gebruikersnaam invullen
Zet een vinkje in [ ] Ik ben geen robot. Soms moet u als extra beveiligingsmaatregel een aantal foto’s aanklikken. Klik op [Wachtwoord verandering aanvragen]
Als alles goed is verlopen krijgt u de volgende melding:
NB gebruik bij het maken van een nieuw wachtwoord uitsluitend (hoofd)letters en cijfers. U moet dit wachtwoord ook gebruiken om het programma opnieuw te activeren via de keuze BESTAND - Software activeren
-
Ik zie onbekende gegevens in de Transactielijst! Hoe kan dat?
Als u de Transactielijst heeft geopend, ziet u gegevens zoals hieronder.
U heeft per abuis de Voorbeeld administratie geopend. Dit is een administratie om mee te spelen en alle gegevens die u daarin ziet zijn verzonnen. U moet uw eigen administratie openen via de keuze BESTAND - Administratie - Openen.
Het kan zijn dat u het programma eerst opnieuw moet activeren via de keuze BESTAND - Software activeren.
-
Hoe werkt de Vrije Import?
Met de programma's Assistant en Manager is het mogelijk om transacties te importeren uit andere bestanden dan die standaard van de verschillende banken kunnen worden gedownload, bijv. bestanden van niet-ondersteunde (buitenlandse) banken of bestanden die afkomstig zijn uit een ander programma.
LET OP ! Gebruik deze keuze niet voor het importeren van transactiebestanden van de door het programma ondersteunde banken. Gebruik hiervoor de gewone importmogelijkheden binnen de keuze Importeren
In onderstaande stappen gaan we een CSV - bestand (voorbeeld.csv) importeren.
Klik op [TRANSACTIES] en kies [Importeren - Vrije import]
Selecteer het bestandstype [Komma gescheiden bestand (*.csv)]
selecteer de locatie en de naam van het bestand
Selecteer het juiste datumformaat. Een ander formaat kan worden toegevoegd door op [+] te klikken. Zet indien van toepassing een vinkje bij Eerste regel bevat kolommen, sla deze over. Check de overige instellingen en klik op [Volgende]
In het volgende scherm moeten de verschillende velden uit het bestand aan CashFlow worden gekoppeld.De volgende velden moet verplicht worden ingelezen: boekdatum, rekening, bedrag, omschrijving
Kies de regel die u als voorbeeld wilt zien en klik in het linkerdeel van het scherm op de verschillende velden en kies uit de lijst de waarde van het veld. Kies in het rechterdeel van het scherm hoe af- en bijboekingen moeten worden bepaald.
Klik als alle benodigde velden zijn gekoppeld op [Volgende]
Als u alles goed heeft gedefinieerd krijgt u onderstaand scherm.
Klik op [Volgende>] om de import te starten.
Na het importeren ziet u een overzicht van het resultaat van de import-run. U heeft hier ook de mogelijkheid om uw importdefinitie te bewaren voor hergebruik (zie onder Opmerkingen, 1). Klik hiervoor op [...] achter [Definitie bewaren in] en geef vervolgens de bestandsnaam en locatie op en klik op [Voltooien].Opmerkingen
1. U kunt een eerder aangemaakte importdefinitie opnieuw gebruiken als u een bestand wilt importeren dat voldoet aan deze definitie. Klik op [...] achter [Instellingen] en open het instellingen-bestand. Klik hierna in de opeenvolgende schermen op [Volgende] om snel het bestand te kunnen importeren
2. Wij geven GEEN verdere ondersteuning op de Vrije import. -
Is Cashflow ook te gebruiken op een macOS systeem?
De Cashflow programma's zijn niet geschikt voor Apple macOS systemen of andere besturingssystemen zoals Linux. Sommige van onze klanten draaien het programma wel op een Mac door middel van een Windows Emulator zoals Boot Camp. Hierop kunnen wij helaas geen support geven.